Cuando la música cesa: el papel de los festivales culturales en la creación de espacio urbano

Soledad Morales Pérez, Carmen Pacheco Bernal

Resum

Aquest treball se centra a analitzar com contribueixen els festivals culturals en la creació d’espai urbà a través de l’estudi de la percepció que els residents tenen dels impactes sobre la vida diària de la ciutat d’un festival musical públic organitzat de manera continuada des de fa més de 28 anys, el Mercat de Música Viva de Vic. Mitjançant una anàlisi factorial exploratòria portada a terme amb les dades obtingudes en una enquesta feta a residents de la ciutat, es demostra que aquest festival influeix tant en la dimensió física com en la percebuda de la ciutat, i està afavorint la redefinició, l’expansió i el redescobriment tant de la vida social de la ciutat com del seu espai físic. Així mateix, en ser portador de significats nous, està provocant noves narratives de la ciutat i nous vincles dels ciutadans cap a ella.

Paraules clau

espai urbà; festivals culturals; percepció dels residents; Mercat de Música Viva de Vic

Text complet:

PDF (Español)

Referències

ANDREW, H. y LEOPOLD, T. (2013). Events and the Social Sciences. Oxon: Routledge.

AP, J. (1992). «Residents’ perceptions on tourism impacts». Annals of Tourism Research, 19 (4), 665-690.

BAILEY, C.; MILES, S. y STARK, P. (2004). «Culture led urban regeneration and the revitalisatin of identities in Newcastle Gateshead and the north east of England». International Journal of Cultural Policy, 10, 47-65.

BRENNAN-HORLEY, C.; CONNELL, J. y GIBSON, C. (2007). «The Parkes Elvis revival festival: Economic development and con- tested place identities in rural Australia». Geographical Research, 45, 71-84.

DE BRES, K. y DAVIS, J. (2001). «Celebrating group and place identity: A case study of a new regional festival». Tourism Geographies, 3 (3), 326-337.

CARLSEN, J.; ALI-KNIGHT, J. y ROBERTSON, M. (2007). «Access-A Research Agenda for Edinburgh Festivals». Event Management, 11 (1-2), 1-2.

CARMONA, M. (2015). «Re-theorising contemporary public space: a new narrative and a new normative». Journal of Urbanism: International Research on Placemaking and Urban Sustainability, 8 (4), 373-405. http://dx.doi.org/10.1080/17549175.2014.909518

CUDNY, W. (2014). «Festivals as a subject for geographical research». Geografisk Tidsskrift-Danish Journal of Geography, 114 (2), 132-142. https://doi.org/10.1080/00167223.2014.895673

CURTIS, R. A. (2010). «Australia’s capital of Jazz? The (re)crea-tion of place, music and community at the Wangaratta Jazz festival». Australian Geographer, 41, 101-116.

DEERY, M.; JAGO, L. y FREDLINE, L. (2012). «Rethinking social impacts of tourism research: A new research agenda». Tourism Management, 33 (1), 64-73. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2011.01.026

DELAMERE, T.; WANKEL, L. y HINCH, T. (2001). «Development of a scale to measure resident attitudes toward the social impacts of community festivals, part I: item generation and purification of the measure». Event Management, 7, 11-24.

DERRET, R. (2003). «Making sense of how festivals demonstrate a community’s sense of place». Event Management, 8 (1), 49-58.

DREDGE, D. y WHITFORD, M. (2011). «Event tourism governance and the public sphere». Journal of Sustainable Tourism, 19 (4-5), 479-499. https://doi.org/10.1080/09669582.2011.573074

DWYER, L. et al. (2000). «Forecasting the economic impacts of events and conventions». Event Management, 6, 191-204.

EVANS, G. (2005). «Measure for measure: Evaluating the evidence of culture’s contribution to regeneration». Urban Research, 42, 959-983.

FAULKNER, B. et al. (2000). «Monitoring the tourism impacts of the Sydney 2000 olympics». Event Management, 6 (4), 231-246.

FREDLINE, L.; JAGO, L. y DEERY, M. (2003). «The development of a generic scale to measure the social impacts of events». Event Management, 8, 23-37.

GETZ, D. (2007). Event studies: Theory, research and policy for planned events. Elsevier, ed., Oxford: Butterworth Heinemann.

GETZ, D. y PAGE, S. (2015). «Progress and prospects for event tourism research». Tourism Management. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.03.007

GIBSON, C. y CONNELL, J. (2011). Festival places: Re- vitalizing rural Australia. Bristol: Channel View.

— (2012). Music festivals and regional development in Australia. Farnham: Ashgate.

GIBSON, C. y DAVIDSON, D. (2004). «Tamworth, Australia’s “country music capital”: Place marketing, rurality, and resident reactions». Journal of Rural Studies, 20, 387-404.

GIBSON, C. y HOMAN, S. (2004). «Urban development, live music and public space». International Journal of Cultural Policy, 10 (1), 67. https://doi.org/10.1080/1028663042000212337

GIOVANARDI, M.; LUCARELLI, A. y DECOSTA, P. L. (2014). «Co-performing tourism places: The “Pink Night” festival». Annals of Tourism Research, 44, 102-115.

GOTHAM, K. F. (2005). «Theorizing urban spectacles». City, 9 (2), 225-246.

HALL, M. y PAGE, S. (2012). «Geography and the study of events». En: S. PAGE y J. CONNELL (eds.). Routledge hand- book of events. Oxon: Routledge, 148-164.

HIGHAM, J. y RITCHIE, B. (2001). «The evolution of festivals and other events in rural southern new Zealand». Event Management, 7 (1), 39-49.

HITTERS, E. (2007). «Porto and Rotterdam as European Capitals of Culture: towards the festivalization of urban cultural policy». En: G. RICHARDS (ed.). Cultural Tourism: Global and local perspectives. Bonghampton: Haworth Press, 281-301.

JONES, M. (2009). «Phase space: geography, relational thinking, and beyond». Progress in Human Geography, 33 (4), 487-506.

LARSEN, J. (2011). «Performance, space and tourism». En: J. WILSON (ed.). The Routledge Handbook of Tourism Geographies. Oxon: Routledge, 67-73.

LEFEBVRE, H. (2013). La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing Libros.

LUCAS, M. y WRIGHT, A. (2013). «Liminal performativity: Modern-day festivals and embodied practice». En: European Group for Organization Studies Colloquium (EGOS 2013), 5-7 de julio de 2013, Montreal, Canadá.

MALPAS, J. (2015). «Pensar topográficamente: lugar, espacio y geografía». Documents d’Anàlisi Geogràfica, 61 (2), 199-229. https://doi.org/10.5565/rev/dag.297

MARKWELL, K. y WAITT, G. (2009). «Festivals, space and sexuality: gay pride in Australia». Tourism Geographies, 11 (2), 143-168.

MASSEY, D. (2005). For Space. Londres: Sage Publications.

MOSCARDO, G. (2007). «Analyzing the role of festival and events in regional development». Event Management, 11, 23-32.

O’SULLIVAN, D.; PICKERNELLA, D. y SENYARDB, J. (2009). «Public sector evaluation of festivals and special events». Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 1 (1), 19-36.

ORTIZ, A.; PRATS, M. y BAYLINA, M. (2014). «Procesos de apropiación adolescente del espacio público: otra cara de la renovación urbanística en Barcelona». Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 65, 37-58.

PRESBURY, R. y EDWARDS, D. (2005). «Incorporating Sustainability in Meetings and Event Management Education». International Journal of Event Management Research, 1 (1), 30-45.

QUINN, B. (2006). «Problematising “festival tourism”: Arts festivals and sustainable development in Ireland». Journal of Sustainable Tourism, 14 (3), 288-306. https://doi.org/10.1080/09669580608669060

RICHARDS, G. y PALMER, R. (2010). Eventful cities. Cultural management and urban revitalization. Oxford: Elsevier.

RODÓ-DE-ZÁRATE, M. (2013). «Gènere, cos i sexualitat. La joventut, l’experiència i l’ús de l’espai públic urbà». Papers, 98 (1), 127-142.

RUSSO, A. P. (2013). «Las nuevas fronteras del estudio del turismo: retos conceptuales y epistemológicos tourism: conceptual and epistemological challenges». Revista CIDOB, 113, 15-32.

SASSATELLI, M. (2015). «Festivals, urbanity and the public sphere: reflections on European Festivals». En: C. NEWBOLD et al. (eds.). Focus on Festivals. Contemporary European Case Studies and perspectives. Oxford: Goodfellow Publishers, Ltd, 28-39.

SHARPE, E. K. (2008). «Festivals and Social Change: Intersections of Pleasure and Politics at a Community Music Festival». Leisure Sciences, 30 (3), 217-234.

SHARPLEY, R. (2014). «Host perceptions of tourism: A review of the research». Tourism Management, 42, 37-49. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.10.007

SMALL, K. (2008). «Social dimensions of community festivals: an application of factor analysis in the development of the social impact perception (sip) scale». Event Management, 11 (1-2), 45-55.

SMALL, K.; EDWARS, D. y SHERIDAN, L. (2005). «A flexible framework for evaluating the socio-cultural impacts of a (small) festival». International Journal of Event Management Research, 1 (1), 66-77.

STEVENS, Q. y SHIN, H. (2014). «Urban Festivals and Local Social Space». Planning Practice, 29 (1), 37-41.

THRIFT, N. (2006). Space. Theory, Culture & Society, 23 (2-3), 139-146.

VILLARINO, B. E. (2012). «La idea de espacio público en Geografía Humana. Hacia una conceptualización (crítica) contemporánea». Documents d’Anàlisi Geogràfica, 58 (1), 137-163. https://doi.org/10.5565/rev/dag.200

WAITT, G. y STAPEL, C. (2011). «“Fornicating on floats”? The cultural politics of the Sydney Mardi Gras Parade beyond the metropolis». Leisure Studies, 30 (2), 197-216. https://doi.org/10.1080/02614367.2010.509445

WEAVER, D. B. y LAWTON, L. J. (2013). «Resident perceptions of a contentious tourism event». Tourism Management, 37, 165-175. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2013.01.017

Copyright (c) 2018 Soledad Morales Pérez; Carmen Pacheco Bernal
Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons