(Re)descubrir la propia ciudad: reflexiones sobre las visitas guiadas en Barcelona

Inmaculada Diaz-Soria

Resum

El turisme es defineix tradicionalment com l’activitat que permet a l’individu (turista) visitar espais fora del seu entorn habitual. En un context globalitzat, hi ha una distorsió entre allò que es percep com a proper i allò que ens és llunyà, entre el conegut i el desconegut. Una part del sector turístic ha identificat aquest fenomen com una oportunitat i ja estan apareixent propostes turístiques dirigides principalment als habitants de la destinació visitada. Aquest article analitza el cas de Barcelona, una destinació turística desenvolupada a escala internacional on l’habitant ha esdevingut un turista potencial. A través de l’anàlisi centrada en l’oferta de rutes culturals proposades principalment a un públic de proximitat i en l’origen geogràfic i percebut d’aquests participants, es pretén reflexionar sobre els atractius «desconeguts però propers» que són o poden ser explotats turísticament.

Paraules clau

Barcelona; experiència; familiaritat; proximitat; turisme cultural

Text complet:

PDF (Español)

Referències

AJUNTAMENT DE BARCELONA (2010). Pla Estratègic de Turisme de la ciutat de Barcelona. Programa d’actuació 2010-2015. Àmbit Turisme i Ciutat. www.turisme2015bcn.cat [consulta: 9 de diciembre de 2014].

— CartoBCN. http://w20.bcn.cat/cartobcn [consulta: 9 de diciembre de 2014].

AMIROU, Rachid y BACHIMON, Philippe (2000). Le tourisme local. París: L’Harmattan.

ASCHER, François (2005). La société hypermoderne. La Tour d’Aigues: L’Aube.

BOSCHMA, Ron (2004). «Proximité et innovation». Economie Rurale, 280, 8-24. http://dx.doi.org/10.3406/ecoru.2004.5469

BOSSÉ, Anne (2010). L’expérience spatiale de la visite. Engagement dans l’action, épreuve collective et transformations urbaines. Tesis doctoral bajo la dirección de Michel Lussault y Laurent Devisme. Tours: Université François Rabelais.

CHRISTIN, Rodolphe (2008). Manuel de l’antitourisme. París: Yago.

CONDAMINES, Elisabeth (2006). Du côté de chez soi… Les vacanciers fidèles de la proximité, une espèce en voie de disparition? Étude monographique au Trez-Hir, station littorale finistérienne. Tesis doctoral bajo la dirección de Jean-Didier Urbain. Versalles: Université de Versailles-Saint Quentin d’Yvelines.

DÍAZ, Inmaculada y LLURDÉS, Joan Carles (2013). «Reflexiones sobre el turismo de proximidad como una estrategia para el desarrollo local». Cuadernos de Turismo (32), 65-88.

DÍAZ-SORIA, Inmaculada; BLANCO-ROMERO, Asunción y CÀNOVES VALIENTE, Gemma (2014). «Emporda music festivals as tourism diversification tools». Journal of Event and Festival Management, 5 (3), 297-310. http://dx.doi.org/10.1108/IJEFM-11-2013-0036

EUROSTAT. http://epp.eurostat.ec.europa.eu [consulta: 9 de diciembre de 2014].

GALÍ, Núria y DONAIRE, José Antonio (2004). «The social construction of the image of Girona: a methodological approach». Tourism Management, 26 (5), 777-785. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2004.04.004

GOVERS, Robert; VAN HECKE, Étienne y CABUS, Peter (2008). «Delineating tourism: Defining the usual environment». Annals of Tourism Research, 35 (4), 1.053-1.073. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2008.09.001

INSTITUT CARTOGRÀFIC DE CATALUNYA. www.icc.cat [consulta: 13 de marzo de 2015].

JACKSON, Mervyn; WHITE, Gerard y SCHMIERER, Claire (1996). «Tourism experiences within an attributional framework». Annals of Tourism Research, 23 (4), 798-810. http://dx.doi.org/10.1016/0160-7383(96)00003-5

JIMÉNEZ, Sole y PRATS, Llorenç (2006). «El turismo en Cataluña: evolución histórica y retos de futuro». Pasos, 4 (2), 153-174.

LA VANGUARDIA.COM (02/04/2014), «La Generalitat de Catalunya lanza una plataforma online de viajes combinados». www.lavanguardia.com [consulta: 9 de diciembre de 2014].

LEVITTE, Agnès (2010). La perception des objets quotidiens dans l’espace urbain. Tesis doctoral bajo la dirección de Jean-Marie Schaeffer. París: École des Hautes Études en Sciences Sociales.

MCCABE, Scott y STOCKOE, Elizabeth (2004). «Place and identity in tourists’ accounts». Annals of Tourism Research, 31 (3), 601-622. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2004.01.005

MICHEL, Frank (2012). «L’ailleurs chez soi : tourisme de proximité et exotisme à domicile». L’Autre Voie (8). www.deroutes.com [consulta: 6 de julio de 2014].

OMT (Organización Mundial del Turismo) (2008). Entender el turismo: Glosario básico. http://media.unwto.org/es/content/entender-el-turismo-glosario-basico [consulta: 9 de diciembre de 2014].

PEARCE, Philip L. (2012). «The experience of visiting home and familiar places». Annals of Tourism Research, 39 (2), 1.024-1.047. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2011.11.018

PONS, Gil y GREFFEUILLE, Laurent (2011). «Bienvenue chez vous. Connaître sa región pour mieux la faire connaître». Espaces (292), 43-45.

POULAIN, Jean-Pierre (2000). «Les patrimoines gastronomiques et leurs valorisations touristiques». En: AMIROU, Rachid y BACHIMON, Philippe (coord.). Le tourisme local. París: L’Harmattan, 157-184.

PRAT, Josep Maria y CÀNOVES, Gemma (2012). «El turismo cultural como oferta complementaria en los destinos de litoral. El caso de la Costa Brava (España)». Investigaciones Geográficas. Boletín del Instituto de Geografía, UNAM (79), 119-135.

PRAT, Josep Maria y DIAZ SORIA, Inmaculada (2014). «La repetición de visitas en el turismo industrial. Aplicación de un modelo de ecuaciones estructurales en el Bages y el Berguedà». Documents d’Anàlisi Geogràfica, 60 (2), 349-368. http://dx.doi.org/10.5565/rev/dag.88

PRENTICE, Richard C.; WITT, Stephen F. y HAMER, Claire (1998). «Tourism as experience. The case of heritage parks». Annals of Tourism Research, 25 (1), 1-24.

PUIG I GUÀRDIA, Marc (2014). «Ulls nous sobre Barcelona». Barcelona Metròpolis (92), 1-3.

RAMÍREZ, Verónica y SIERRA, Rocío (2008). Barcelona insólita y secreta. Versalles: Jonglez.

RYAN, Chris (2002). The tourist experience. Londres: Continuum.

SCHÜTZ, Alfred (1993). La construcción significativa del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva. Barcelona, Buenos Aires y México: Paidós.

— (2008). Le chercheur et le quotidien. París: Klincksieck.

TORRÉ, André (2004). «Introduction: proximité et territoires». Economie Rurale, 280, 2-7.

TUAN, Yi Fu (2011). Space and place: The perspectives of experience. Minneapolis: University of Minnesota Press. 7a ed.

TUNG, Vincent Wing Sun y RITCHIE, J. R. Brent (2011). «Exploring the essence of memorable tourism experiences». Annals of Tourism Research, 38 (4), 1.367-1.386. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2011.03.009

TURISME DE BARCELONA Y DIPUTACIÓ DE BARCELONA (2014). 2013. Estadísticas de turismo en Barcelona y comarcas. Síntesis. http://professional.barcelonaturisme.com/imgfiles/estad/Est2013.pdf [consulta: 9 de diciembre de 2014].

URIELY, Nathan (2005). «The tourist experience. Conceptual developments». Annals of Tourism Research, 32 (1), 199-216. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2004.07.008

URRY, John y LARSEN, Jonas (2012). The Tourist Gaze 3.0. Londres: Sage.

VERGOPOULOS, Hécate y FLON, Emilie (2012). «L’expérience touristique dans les guides : une subjectivité à lire, écrire et raconter». Belgeo, 3. http://belgeo.revues.org/7173 [consulta: 9 de diciembre de 2014].

Copyright (c) 2015 Inmaculada Diaz-Soria