La repetición de visitas en el turismo industrial. Aplicación de un modelo de ecuaciones estructurales en el Bages y el Berguedà

Josep Mª Prat Forga, Inmaculada Díaz Soria

Resum

En l’actualitat, davant la creixent competitivitat entre destinacions, emergeix el turisme cultural com un producte que cal tenir en compte. Una de les manifestacions que presenta és el turisme industrial, que afavoreix el patrimoni industrial d’un territori. Tanmateix, es tracta d’un tipus de turisme minoritari. Per això, en aquest treball, a partir de les dades extretes d’una enquesta pròpia, es proposa un model d’equacions estructurals, l’anàlisi del qual, aplicat al cas del turisme industrial a les comarques catalanes del Bages i del Berguedà confirma que la satisfacció per la visita realitzada, el lloc de procedència del turista i l’origen de la prescripció per la qual es fa la visita són tres variables que influeixen, encara que en una mesura diferent, en la possibilitat de repetir aquesta visita i d’augmentar la prescripció de la destinació, la qual cosa contribueix a desenvolupar el turisme industrial.

Paraules clau

turisme industrial; turisme cultural; sistema d’equacions estructurals; model de regressió lineal; Catalunya

Text complet:

PDF (Español)

Referències

ARBUCKLE, J. L. (2003). Amos 5.0 User’s Guide. Spring House, PA: Amos Development Corporation.

ÁVILA, R. y BARRADO, D. A. (2005). «Nuevas tendencias en el desarrollo de destinos turísticos: Marcos conceptuales y operativos para su planificación y gestión». Cuadernos de Turismo, 15, 27-43.

BAGGIO, R. y KLOBAS, J. (2011). Quantitative Methods in Tourism: A Handbook. Bristol: Channel View Publications.

BATISTA, J. M. y COENDERS, G. (2000). Modelos de ecuaciones estructurales. Madrid: La Muralla. Cuadernos de Estadística, 6.

BEH, A. y BRUYERE, B. L. (2007). «Segmentation by visitor motivation in three Kenyan national reserves». Tourism Management, 28 (6), 1464-1471. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2007.01.010

BENITO, P. (2002). «Patrimonio industrial y cultural del territorio». Boletín de la AGE, 34, 213-227.

— (2012). «Territorio, paisaje y herencia industrial». Documents d’Anàlisi Geogràfica, 58 (3), 25-44.

CASTAÑO, J. M.; MORENO, A.; GARCÍA, S. y CREGO, A. (2003). «Aproximación psicosocial a la motivación turística: Variables implicadas en la elección de Madrid como destino». Estudios Turísticos, 158, 5-41.

CHEN, C. F. y CHEN, P. C. (2010). «Resident Attitudes toward Heritage Tourism Development». Tourism Geographies, 1 (4), 525-545. http://dx.doi.org/10.1080/14616688.2010.516398

CHIN, W. W. y NEWSTED, P. R. (1999). «Structural Equation Modelling Analysis with Small Samples Using Partial Least Squares». En: HOYLE, R. (ed.). Statistical Strategies for Small Samples Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 307-341.

DEVESA, M. y PALACIOS, A. (2005). «Predicciones en el nivel de satisfacción percibida por los turistas a partir de variables motivacionales y de valoración de la visita». Información Comercial Española, 821, 241-255.

FERNÁNDEZ, G. y GUZMÁN, A. (2005). «Patrimonio industrial y rutas turísticas culturales: Algunas propuestas para Argentina». Cuadernos de Turismo, 15, 97-112.

FORNELL, C. y LARCKER, D. F. (1981). «Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error». Journal of Marketing Research, 18 (1), 39-50. http://dx.doi.org/10.2307/3151312

GARAY, L. A. y CÀNOVES, G. (2009). «El desarrollo turístico en Cataluña en los dos últimos siglos: Una perspectiva transversal». Documents d’Anàlisi Geogràfica, 53, 29-46.

HSU, C. H. C.; CAI, L. A. P. y WONG, K. K. F. (2007). «A model of senior tourism motivations: Anecdotes from Beijing and Shanghai». Tourism Management, 28 (5), 1262-1273. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2006.09.015

JANSEN-VERBEKE, M.; PRIESTLEY, G. y RUSSO, A. (2008). Cultural resources for tourism: Patterns, processes and policies. Hauppauge: Nova Science.

JÖRESKOG, K. G. y WOLD, H. (1982). Systems under Indirect Observation: Causality Structure Prediction. Amsterdam: North Holland Publishing Company.

JORNET, J. (2003). «Turisme industrial, reflexions i algunes experiències per pensar-hi». L’Erol, 78, 19-23.

LARSEN, T. J.; SOREBO, A. M. y SOREBO, O. (2009). «The role of task-technology fit as users’ motivation to continue information system use». Computers in Human Behavior, 25, 778-784. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2009.02.006

LEE, C. K.; LEE, Y. K. y WICKS, B. (2004). «Segmentation of festival motivation by nationality and satisfaction». Tourism Management, 25, 61-70. http://dx.doi.org/10.1016/S0261-5177(03)00060-8

LLURDÉS, J. C. (1999). «Patrimonio industrial y patrimonio de la humanidad: El ejemplo de las colonias textiles catalanas. Potencialidades turísticas y algunas reflexiones». Boletín de la AGE, 28, 147-160.

LOPES, E. (2006). «La motivación turística: El caso de la región de las aguas termales de Goiás, Brasil». Boletín de la AGE, 42, 303-314.

MASLOW, A. H. (1970). Personality and motivation. Nueva York: Harper and Row.

NEGRI, M. (2007). «Territori e paesaggi dell’industria: Sistema e reti di musei dell’industria». En: BIEL, P. (coord.). Patrimonio Industrial y la Obra Pública. Actas de las jornadas. Zaragoza: Gobierno de Aragón. Consejería de Educación, Cultura y Deporte, 106-118.

PARDO, C. (2010). «El patrimonio industrial en España: Análisis turístico y significado territorial de algunos proyectos de recuperación». Boletín de la AGE, 53, 239-264.

PRAT, J. M. y CÀNOVES, G. (2012). «El patrimonio industrial como dinamizador del territorio: El caso del ecomuseo La Farinera, en Castelló d’Empúries (Cataluña)». Documents d’Anàlisi Geogràfica, 58 (1), 79-100.

RIFKIN, J. (1995). The end of work: The decline of the global labor force and the dawn of the post-market era. Nueva York: Putnam Publishing Group.

SCHREIBER, J. B.; NORA, A.; STAGE, F. K.; BARLOW, E. A. y KING, J. (2006). «Reporting Structural Equation Modelling and Confirmatory Factor Analysis Results: A Review». Journal of Educational Research, 99 (6), 323-337. http://dx.doi.org/10.3200/JOER.99.6.323-338

SEVERT, D.; WANG, Y.; CHEN, P. y BREITER, D. (2007). «Examining the motivation, perceived performance, and behavioural intentions of convention attendees: Evidence from a regional conference». Tourism Management, 28, 399-408. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2006.04.003

SURESHCHANDAR, G. S.; RAJEDRAN, C. y ANANTHARAMAN, R. N. (2002). «The relationship between service quality and customer satisfaction: A factor specific approach». The Journal of Services Marketing, 16 (4), 363-379. http://dx.doi.org/10.1108/08876040210433248

VALLEJOS, A.; ORTÍ, M. y AGUDO, Y. (2007). Métodos y técnicas de investigación social. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

VARELA, J.; PRAT, R.; VOCES, C. y RIAL, A. (2006). «Una nueva escala para la evaluación de la calidad de los servicios de hostelería». Psicothema, 18, 135-142.

YOON, Y. y UYSAL, M. (2005). «An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: A structural model». Tourism Management, 26, 45-56. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2003.08.016

Copyright (c) 2014 Josep Mª Prat Forga, Inmaculada Díaz Soria
Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons