Iniciatives de les dones: emprenedoria i oportunitats a l’espai rural de Castella i Lleó
Resum
Des de fa dècades les dones han lluitat per trobar el seu lloc en el món laboral. L’opció de l’emprenedoria com a alternativa a la precarietat i com la possibilitat de trobar nínxols laborals d’acord amb la seva formació i necessitats s’ha convertit en una alternativa en tots els espais rurals. Es presenta el cas de Castella i Lleó, amb espais amb forta ruralitat, com a exemple per analitzar aquestes dinàmiques en territoris on la lluita de les dones encara és més dura que la d’altres col·lectius i en altres territoris. L’objectiu d’aquest treball és conèixer, en el marc del que suposa l’emprenedoria femenina en espais rurals, les iniciatives econòmiques i socials que les dones estan posant en marxa en un medi rural que, deixant de banda el seu abandonament i decadència, encara pot explotar i aprofitar-ne els importants recursos endògens. A partir del cens de la població l’any 2011 i mitjançant el treball de camp, hem fet un diagnòstic de la situació laboral de les dones rurals per, a continuació, analitzar les iniciatives d’autoocupació establint tipologies d’emprenedores i característiques de les iniciatives, i destacant el perfil de les noves pobladores i l’orientació envers activitats de serveis professionals i turisme rural.Paraules clau
dona rural, ocupació femenina, ocupació rural, oportunitat, emprenedoria, Castella i LleóReferències
AGUILASOCHO MONTOYA, D. (2006). Familias y empresas. La creación de casas rurales en el marco del turismo rural. Tarragona:Universitat Rovira i Virgili. Tesis doctoral. http://www.tdx.cat/handle/10803/8810 [consulta: 17 de agosto de 2014].
ANDERSSON, K. et al. (2009). «Farmers, businessmen or green entrepreneurs? Producers of new rural goods and services in rural areas under urban pressure», Journal of Environmental Policy & Planning, 11 (1), 29-43.
ALARIO, M. (dir. y coord.) (2004). Las mujeres en el medio rural de Castilla y León. Valladolid. Consejo Económico y Social de Castilla y León. Informe técnico a iniciativa propia IIP1/04.
— (2011). Evolución de la inserción laboral de las mujeres en Castilla y León. Consejo Económico y Social de Castilla y León. Valladolid. Informe técnico a iniciativa propia IIP2/11.
ALARIO, M. y MORALES, E. (2012). «Nuevos pobladores, nuevas funciones, nuevos paisajes: emprendedoras y turismo rural en Castilla y León». Investigando en Rural. Actas del XVI Coloquio de Geografía Rural de Sevilla, 53-62.
BAYLLINA, M. (2004). «Metodología para el estudio de las mujeres y la sociedad rural», Estudios Geográficos, 65, 5-28.
BAUMGARTNER, D. et al. (2013). «What Kind of Entrepreneurship Drives Regional Development in European Non-core Regions? A Literature Review on Empirical Entrepreneurship Research», European Planning Studies, 21 (8), 1095-1127.
CANO, E. (2011). «El papel de las mujeres en la agricultura ecológica de Castilla y León». EN: VÁZQUEZ BERMÚDEZ, I. (coord.), Logros y retos. Actas de III Congreso Universitario Nacional «Investigación y género, 211-220.
GLOBAL ENTREPRENEURSHIP MONITOR (2013). Informe GEM Castilla y León. Director ejecutivo: Mariano Nieto. Universidad de León, CISE, Iberdrola, Fgulem.
— (2014). Informe GEM España. Red Española de Estudios Regionales, CISE, Santander Universidades, Fundación Rafael del Pino, Salamanca.
KARSTEN, L. y MEERTENS, D. (1992). «La geografía del género: sobre la visibilidad, identidad y relaciones de poder», Documents d’Anàlisi Geográfica, 19, 181-193.
LORDKIPANIDZE, M. et al. (2005). «The entrepreneurship factor in sustainable tourism development», Journal of Cleaner Production, 13 (8), 787-798.
MARM (2011). Diagnóstico de la igualdad de género en el medio rural. Madrid: Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente
— (2013). Medio rural: trabajando en femenino. Madrid: Ministeriode Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente.
MORALES, E. (2015). Los nuevos pobladores en el medio rural de Castilla y León. Valladolid: Universidad de Valladolid. Tesis doctoral.
PATO, L. (2015). Rural entrepreneurship and innovation: some successful women’s initiatives. Louvain-la-Neuve: European Regional Science Association (ERSA), 13.
PULEO, A. (2011). Ecofeminismo, para otro mundo posible. Valencia: Cátedra – Universidad de Valencia – Instituto de la Mujer.
RODRÍGUEZ, M.ª R. (2013). «Estrategias de emprendimiento y emociones de mujeres empresarias: propuestas innovadoras en el contexto económico andaluz». XI Congreso Español de Sociología. https://www.researchgate.net/publication/256474606_Estrategias_de_emprendimiento_y_emociones_de_mujeres_empresarias_propuestas_innovadoras_en_el_contexto_economico_andaluz [consulta: mayo 2013].
RUIZ, J. y GARCÍA, C. (2013). El fenómeno emprendedor y la convergencia norte-sur en Europa: evidencias del Observatorio GEM». Revista de Economía Mundial 35, 21-45.
SABATÉ, A.; RODRÍGUEZ J. M.ª y DÍAZ; M.ª A. (2010). Mujeres, espacio y sociedad. Hacia una geografía del género. Madrid. Síntesis.
SAMPEDRO, R. y CAMARERO RIOJA, L. (2007). «Mujeres empresarias en la España rural. El sujeto pendiente del desarrollo». Revista Internacional de Sociología LXV, 48, 121-146.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2016 Milagros Alario Trigueros, Erica Morales Prieto
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.